Koekje erbij?
Doe jezelf een lol!
Ontvang het boek

Page content

Loslaten! (deel 3)

Jouw gedachtes zijn jouw realiteit. Door los te laten verander je jouw realiteit!

Diep gewortelde gedachtes zijn net zo actief als elk ander. Je hebt ze alleen heel ver weggestopt en hebt ze goed verborgen gehouden voor jezelf, zodat je jezelf er niet mee hoeft te confronteren, niet wetende dat je het daar zelf in de eerste plaats gecreëerd hebt; dat je het vast blijft houden, waardoor het actief blijft in jouw realiteit, maar dat je het ook weer los kunt laten.

Je hebt misschien wel eens vaker gehoord dat personen zeiden dat als je dingen echt wilt ze wel komen in je leven. Misschien heb jij dat ook wel eens gehoord en heb je jezelf schuldig gevoeld omdat je dacht het niet genoeg te willen.

Het probleem is dat je het bewust wel echt wilt, maar dat die onbewuste knoepert van een berg aan gedachtes net zo actief is en je bewuste gedachten op dat moment overklast, waardoor jij jezelf er van weerhield je eigen doelen te bereiken, zonder dat je het zelf in de gaten had. Als jij nu een pure gedachte zou hebben, is alle energie daar op dat moment. Dit is zo krachtig en niet in woorden te omschrijven.

Kun je je voorstellen hoe het is als er miljoenen gedachtes actief zijn, hoe die energie dan verdeeld wordt?

Des te minder gedachtes, des te relaxter je bent. Des te minder gedachtes, des te meer gefocust je bent. Je geest is niets meer dan een hulpmiddel om te creëren. Jij bent niet je geest. Je geest is een hulpmiddel, bediend door jou.

Voor een lange tijd is het een ongeleid projectiel geweest, dat kon doen en laten wat het maar wilde.

Door los te laten neem jij beetje bij beetje de controle terug, omdat je weet dat jij uiteindelijk aan de knoppen staat en verantwoordelijk bent voor je eigen leven.

Door los te laten gaat je frequentie omhoog. Niet tijdelijk maar voorgoed. Er vallen lasten van je schouders. Het is nu als een veer die je constant ingedrukt onder spanning houdt.

Je bent op die veer gaan staan en hebt jezelf door de jaren heen verzwaard door je geest te vullen met allerlei gedachtes en gevoelens. Elke gedachte op zich is vrij licht. Maar er zijn er zoveel dat het toch wel aan is gaan tikken. Die veer is inmiddels al helemaal ingezakt en er één groot constant spanningsveld is ontstaan.

Nu laat je los en word je weer lichter, duwt de veer je automatisch omhoog en valt de spanning weg.

Dat is loslaten. Des te meer je loslaat, des te vrijer jij je gaat voelen en des te meer je gaat geven aan anderen zonder enige moeite.

De spanning die je nu voelt is de spanning van je emoties die weerstand bieden – die je natuurlijke flow door je lichaam tegenhouden. Die natuurlijke flow is creatieve en liefdevolle energie.

Wanneer je spanning ervaart ben jij het zelf die niet in lijn staat met die die natuurlijke flow. Wanneer je die gedachte levend houdt en niet loslaat, houd jij jezelf op een lagere frequentie dan natuurlijk is.

Je bent alleen maar aan het uitstellen. De gedachtes komen er een keer uit, dus waarom nu niet?

Je bent in staat onbewuste gedachtes bewust te maken. Je hebt de test eerder gedaan en het werkte. Dit was natuurlijk een vrij gemakkelijke test en ik weet ook wel dat de zware negatieve gedachtes een stuk dieper weggestopt zitten en dat het wat meer wilskracht kost om ernaar te kijken, maar het principe is precies hetzelfde.

Wanneer je bewust wordt van wat je denkt, word jij je bewust van je eigen blokkades. Wanneer jij aan het worstelen bent met je eigen gevoelens, ben je dus met jezelf in duel. Je natuurlijke flow wordt geblokkeerd door je gecreëerde gedachten.

Jij doet dat voor jezelf en elke gedachte is gerelateerd aan een eerste gedachte: “Ik ben een individu”, of: “ik ben een ego”.
Doordat je loslaat en je frequentie laat stijgen voel jij jezelf meer natuurlijk, dankbaar, gelukkig en gezegend. Dit zorgt er ook voor dat je relaties met ander personen ook veel natuurlijker worden, je zelfvertrouwen weer terugkomt en je oplossingen vindt voor moeilijkere “problemen.”

Deze natuurlijke, creatieve, vredige energie is in staat om makkelijk door je lichaam te stromen. Personen vinden het leuk om bij je te zijn, je zult nieuwe mensen in je leven aantrekken.

De geest is een stukje gereedschap om materie te creëren. Elke gedachte zal zich manifesteren. Begin dus met het creëren van alleen datgene dat je graag wilt, door datgene los te laten dat je niet graag wilt maar wel in gedachte vasthoudt.

Je ego is bang om op te houden te bestaan en laat je dezelfde dingen doen die je altijd al deed. Elke angst komt voort uit deze ene hoofdangst. Het is een verslaving. Alles wat je doet is gerelateerd aan je eigen ego. Dit maakt je toch diep van binnen onmachtig.

Wees dus op je hoede voor je eigen ego.

Weet dat wanneer je loslaat, je nooit je individualiteit of iets anders noemenswaardigs zult verliezen. Het enige dat je op zult geven is pijn, verdriet, ongemak en veel hartzeer. Je zult in staat zijn om meer en meer in het moment te leven en er van te kunnen genieten.

Nu nog even wat meer over emoties. Een emotie betekent letterlijk een storing of verwarring. De naam van een emotie is een label waar we ons aan kunnen relateren. Zo maken we het begrijpelijk voor onszelf. Des te negatiever de emotie, des te meer we zelf onze natuurlijke flow in verwarring proberen te brengen.

Elke gedachte koppelt terug naar de gedachte: “Ik ben een individu”. Je hebt jezelf vervangen door iets dat je je voor kunt stellen. Een emotie is altijd een minder prettig gevoel dan je natuurlijke flow. Je natuurlijke flow is ook geen gevoel, het is een staat van zijn.

Daaronder komen de zelfgecreëerde emoties. Elke emotie, hoe positief ook, is een gevoel dat minder is. Daarom hoef je ook niet bang te zijn dat je teveel loslaat. Het kan altijd beter, totdat je weet dat het niet beter kan, maar dan ben je ook niet aan het denken.

De ultieme angst is die van het ophouden te bestaan, dus eigenlijk voor het onbekende. Deze angst wordt altijd onbewust geprojecteerd omdat er altijd de mogelijkheid is dat er iets mis kan gaan, waarbij het ego een deuk kan oplopen of onze individualiteit aangetast wordt.

Emoties zijn er positief en negatief. Je hebt altijd tegenpolen als water en vuur, licht en donker, hard en zacht, etc. Jouw natuurlijke flow is zonder tegenpolen.

Zolang jij jezelf blijft identificeren met je eigen gedachten, zit je altijd met die angst te kijken.

Die zit diep geworteld, maar is wel ongegrond. Je ego, je onbewuste automatische piloot, heeft de leiding over jouw leven.

Het ego is super onzeker en ook al komt het ego zeker over, het is altijd op zoek naar bevestiging, zowel goed als slecht. Het beschouwt zichzelf “als altijd onder bedreiging.” Het wil ten allen tijde dat eigen beeld overeind houden, want stel dat dat beeld zou ophouden te bestaan!

Een emotie is een label voor jezelf om te begrijpen wat er gaande is. Wat zijn de basisemoties?

Er zijn zoveel emoties, er zijn zoveel labels. We hebben het er net al over gehad, dat het belangrijk is dat je je emoties in het juiste perspectief ziet. Een emotie is een zelfgecreëerd gevoel.

Er zijn maar twee basisgevoelens: liefde en angst. Wat is je insteek van denken? Je insteek van denken hangt dus af van waarmee jij je identificeert. Je kunt denken vanuit je natuurlijke ikke, of je kunt je identificeren met je ego en van daaruit denken.

Er zijn honderden emoties en het is niet nodig om ze allemaal te kennen, maar het kan misschien handig voor je zijn om er een paar in het achterhoofd te houden als een referentiekader. Het kan je misschien helpen makkelijker te identificeren wat je ervaart.

Als je een gedachte/emotie loslaat, zal dit ook een positief effect hebben in andere gebieden van je leven.

Wanneer je loslaat zal er een positiever gevoel, een positievere emotie naar boven komen drijven. Neem eens een kijkje in de lijst hieronder.

Ik heb hieronder een lijstje met emoties staan van positief naar negatief. Het lijstje is niet samengesteld door mij, ik heb het overgenomen uit het boek “Ask and it is Given” van Jerry en Esther Hicks.

1. Geluk / Kennis / Vrijheid / Liefde / Dankbaarheid
2. Passie
3. Enthousiasme / Gedrevenheid
4. Positieve verwachting / Geloof
5. Optimisme
6. Hoop
7. Tevredenheid
8. Verveling
9. Pessimisme
10. Frustratie / Irritatie / Ongeduld
11. Overweldiging
12. Teleurstelling
13. Twijfel
14. Bezorgdheid
15. Schuldgevoel
16. Ontmoediging
17. Boosheid
18. Wraakgevoelens
19. Haat / Woede
20. Jaloezie
21. Onzekerheid / Schuld / Onwaardigheidsgevoel
22. Angst / Verdriet / Depressie / Wanhoop / Onmacht

Gebruik deze lijst als referentiekader bij het loslaten als je dat prettig vindt. Pin jezelf er echter niet teveel op vast. Soms ervaar je een bepaald gevoel, en kun je het niet plaatsen, maar kun je hem net zo makkelijk loslaten door jezelf de vraag “Waarom?” te stellen. Anderen keren realiseer jij jezelf: “He, ik laat mezelf jaloers voelen, maar waarom?”

We zijn nu aanbeland bij het laatste gedeelte: Een Methode om Los te Laten!

De methode die ik graag met je wil delen, is de methode die ik gebruikte om voor mezelf echt gigantische hoeveelheden innerlijke weerstand los te laten.

Ik was een aardige, rustige jongen die nooit echt op een natuurlijke manier uit de verf kwam. Alles was geforceerd, nooit echt te peilen, rare trekjes, vaak nukkig tegen m’n directe omgeving, durfde mezelf niet te zijn, onzeker in contact met anderen, kon niet tegen kritiek, voelde mezelf snel aangevallen, etc.

Ik was zoekende, totdat ik op een geven moment onder de douche stond en een keer de ingeving kreeg: Ik houd alles vast. Ik moet leren loslaten.

Maar hoe dan? Ik begon gewoon bij het begin. En het is echt te eenvoudig voor woorden, ik kan het niet moeilijker voor je maken, maar één ding weet ik: Het werkt!

Jij houdt dingen vast en zet je voelen-denken-reageren- handelen zoals je nu doet, volledig op de automatische piloot. Deze methode helpt je om te zien waarom je voelt-denkt-reageert-handelt op de manier waarop je dat doet.

Deze methode helpt je in te zien hoe moeilijk jij het voor jezelf kunt maken.

Een loslaatmethode waarmee je kunt zien zien hoe dwaas en gek het is om de bepaalde gedachten, waarvan jij jezelf bewust wordt, vast te blijven houden.

Je zult ervaren dat jij degene bent die jou tegenwerkt, en je zult het automatisch los gaan laten.

Misschien kan het een beetje ontmoedigend klinken, maar er is niet slechts één gedachte met één onderwerp: je hebt er miljoenen verzameld en opgeslagen door de jaren heen.

Om dus snel en effectief los te laten, heb je dus ook een eenvoudige en krachtige manier nodig. Zou je het één voor één gaan aanpakken, dan komen de resultaten ook langzamer. Dat willen we niet.

Je wilt een methode die je zoveel mogelijk helpt bij het snel naar boven halen en moeiteloos loslaten van een hele vracht van die onbewuste patronen – die onbewuste gevoelens –, gedachtes en overtuigingen.

Des te meer je naar jezelf gaat kijken, gaat graven en los gaat laten, des te rustiger je het in je hoofd krijgt, en des te rustiger en ontspannend je lichaam wordt. Je staat veel bewuster in het leven, kunt genieten van dingen, je zult makkelijker succesvol zijn, en dankbaar datgene in je leven dat je echt graag wilt in je leven naar je toe zien komen. Je zult ook veel plezier beleven aan de weg ernaartoe.

Een gedachte (1) is eerst bewust, dan wordt die verankerd in het onderbewustzijn door een bepaalde emotie, en wordt het een onbewust obstakel of weerstand(2), dag in, dag uit actief van invloed op je acties (3) of het nalaten daarvan.

schema loslaten

 

Deze methode is gebaseerd op het inzicht dat jij de maker of bedenker bent. Wat je deed: je creëerde je eigen overtuigingen, van waaruit je nu je eigen gedachte-gevoelens-acties kunt rechtvaardigen en verdedigen.

Die overtuigingen zitten zo diep dat je zelfs een kromme banaan recht kunt praten. Nu is het tijd dat we die beperkende overtuigingen lekker los gaan laten.

De vraag waar het allemaal om draait is `Waarom?` Deze vraag is de fundering – de basis – van deze methode. Wat je doet is de onbewuste overtuigingen, degene waarmee jij jezelf beperkt in het doen wat je wilt doen en te zijn zoals je bent, bewust maken. En door te zien hoe krom jij jezelf overtuigt van bepaalde dingen, die helemaal niet nodig zijn, laat je ze los.

Blijf jezelf afvragen waarom, totdat je geen reden meer ziet die je eigen denken rechtvaardigt, of dat het zo gek – en vaak komisch – wordt dat de reden al niet meer belangrijk is. We gaan dus aan de slag om direct de reden – de overtuiging (4) te achterhalen.

Bekijk hieronder welke waaromvraag het beste en het krachtigste voor je werkt. Voor velen zal de laatste vraag het meest effectief zijn in het begin, omdat je letterlijk aan jezelf vraagt: waarom doe ik dit mezelf aan?

Nadat je het wat vaker hebt gedaan, vinden sommige mensen het makkelijk(er) om los te laten en is alleen een simpel “Waarom?” als vraag voldoende om iets los te laten.

Onthoud dat JIJ loslaat – NIET de methode. De methode is er alleen om het eventueel makkelijker voor je te maken om los te laten. Doe wat het beste voor jou werkt!

Soms laat je los na jezelf één keer de “waaromvraag” te stellen, en je te realiseren wat jij jezelf aandoet; andere keren blijf je jezelf maar vragen: “Waarom?”, en ben je in staat om ontzettend diep te graven en in één keer een hele berg aan gedachtes los te laten, doordat je ziet wat jij jezelf aandoet.

Daar gaan we, dit zijn de “Waarom” vragen die jij jezelf kunt stellen:

waarom methode loslaten

 

Voorbeeld #1 Hoe bepaald gedrag los te laten

Je doet iets en in een keer realiseer jij je: “Dit wil ik helemaal niet doen”, of: “Zo wil ik helemaal niet doen.” Hier volgt een eenvoudig voorbeeld. Misschien voor de een niet belangrijk, maar voor de persoon in kwestie hieronder wel en die liet het los.

Het hieronder beschreven voorbeeld komt van een persoon die altijd maar dezelfde standaard grapjes maakte, zonder dat hij het zelf in de gaten had. Na weer een keer een standaard “flauw” grapje te hebben gemaakt realiseerde hij zich ineens dat de mensen eigenlijk helemaal niet lachten.

Hij realiseerde zich dat hij die grapjes zo vaak maakte, en dat die heel voorspelbaar – niet grappig – waren, en dat de mensen eigenlijk alleen maar lachten om hem een plezier te doen. Hij vond het gek en de uitkomst die volgde door het toepassen van de methode, was dat hij zichzelf iets realiseerde wat hij bewust nooit zo ervoer, maar wat wel al jarenlang onbewust aan hem knaagde en zijn gedrag onbewust behoorlijk dirigeerde. Hij paste de methode toe:

voorbeeld loslaten

Voorbeeld #2 Hoe een gedachte los te laten

Je doet iets, en in één keer realiseer jij je dat je dat je op dat moment iets denkt dat je helemaal niet wilt denken. In het voorbeeld hieronder, waren er maar drie Waaromvragen nodig om deze gedachte, waar hij een gewoonte van had gemaakt, los te laten. Het uiteindelijke zien van de reden “waarom” was iets waar hij nooit bij stilgestaan had.

voorbeeld loslaten 2

Voorbeeld #3 Hoe een gevoel los te laten

Je doet iets en in een keer realiseer jij dat je heel onprettig gevoel in je buik hebt, een spanning waar je vanaf wilt.

voorbeeld loslaten 3

Voorbeeld #4 Hoe een gevoel los te laten

Stel jezelf eens voor dat je onderuit gezakt zit op de bank, en je je realiseert dat je je verveelt. Je stelt jezelf de volgende simpele vraag:

voorbeeld loslaten 4

Het zijn maar 4 simpele ervaringen van anderen. Voor de een totaal nietszeggend en voor de ander herkenbaar. Het gaat erom dat het echt zo simpel is als de ervaringen van de personen zoals hierboven beschreven. Dus ook voor jou.

Waarom denk/voel/doe je dit? Niemand kan jou vertellen wat jij moet voelen/denken/doen.

Ze kunnen het wel proberen, maar jij bent degene die het voor jou bepaalt.

Je kunt één situatie hebben met 2 personen, en de een kan heel enthousiast worden en de ander wordt bezorgd. Ze hebben beiden gelijk, omdat ze allebei hun eigen gevoel kunnen rechtvaardigen door middel van hun overtuiging(en). De een denkt dit of dat en onderneemt met die insteek actie, en de ander denkt iets totaal anders en onderneemt van daaruit bezien een bepaalde actie, of juist helemaal geen actie.

De vraag is dus niet: “Wie doet mij dit aan”, maar: “waarom doe ik dit mezelf aan?” Jij doet het jezelf aan. Je hoeft niet alles wat ik hier opgeschreven heb ook meteen allemaal zo te zien. Misschien vind je het wel logisch, en wil je het wel in eerste instantie theoretisch aannemen.

Daar moet het dan niet bij blijven. Dan komt het punt om het voor jezelf te gaan testen, en dan ga je het ook echt zelf zien. Als je dat gaat zien, neem je meer en meer verantwoordelijkheid voor wat je denkt/voelt en doet, en ben je dan ook in staat om er direct iets aan te doen.

Dan neem je de controle van de automatische piloot bewust en handmatig terug. Bijvoorbeeld door jezelf te vragen: “Waarom laat ik mezelf boos voelen?” Voor veel personen is dat al genoeg om los te laten. Door zichzelf die vraag te stellen, zien ze al wat voor een onzin het is om het zichzelf zo moeilijk te maken, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Het kan zijn dat je je dingen realiseert en loslaat, het kan ook zijn dat je het op dat moment niet ziet (ook al wil je dat misschien wél graag). Dat is ook oké. Je doet wat er op dat moment mogelijk is. Adem rustig in door de neus, laat je buik uitduwen om daarna rustig helemaal uit te ademen door je mond, laat je buik weer inwaarts gaan en voel de spanning je lichaam verlaten.

Je ziet dus dat je dit proces zo lang of zo kort kunt laten zijn als nodig is op het moment. Als het mogelijk is, zet dan elke dag wat tijd opzij om los te laten. Ga ergens zitten waar je niet gestoord wordt, doe je ogen dicht, ontspan door enkele keren diep en rustig adem te halen en neem de gedachten waar die langskomen.

Nu ben je de toeschouwer van je eigen gedachtes. Als een gedachte in het vizier komt, vraag jezelf dan “Waarom”, en er komt een gevoel naar voren, of je realiseert je de overtuiging erachter. Als je het ziet, focus je je op het corresponderende gevoel, en laat je dat los door helemaal in en uit te ademen zoals we net samen bespraken.

Zo simpel is loslaten.

Jij stelt jezelf de vraag “Waarom?” en eventueel daarna weer “Waarom + het antwoord van de eerste vraag waarom.” Blijf graven als het mogelijk is. Hoe dieper je graaft, hoe groter de bundel aan gedachtes is die je in één keer loslaat. Verzin geen antwoord – zie het antwoord.

Soms laat je ongewenst gedrag/denken/gevoel in één keer los. Anderen keren is datgene dat je los wilt laten verweven met dingen die veel dieper zitten, en gaat het niet zo makkelijk een-twee-drie.

Maakt niet uit. Doe wat je kunt op dat moment. De rest komt dan wel een andere keer.

Van nature ben je geweldig creatief, gelukkig, liefdevol en compleet. Je hebt je eigen destructieve gevoelens en gedachtes voor jezelf gecreëerd en op de automatische piloot gezet. Deze destructieve gedachtes en gevoelens zullen je altijd pijn blijven doen. Ga aan de slag, realiseer je waarom jij jezelf dit aandoet en laat het los.

Je kunt stoppen wanneer jij een gedachte/gevoel/actie identificeert, maar door jezelf af te blijven vragen “waarom” graaf je dieper en dieper, en grijp je in één keer, met weinig extra inspanning, zoveel mogelijk rommel waar je vanaf wilt.

En dan wordt het ook super leuk. Je raakt helemaal op dreef en realiseert je waarschijnlijk het een na het ander en laat het los.

Dus laat als het kan niet alleen aan de oppervlakte los, maar blijf graven met de schep met de naam “Waarom.”

Je kunt deze methode ook gebruiken tijdens je dagelijkse bezigheden. Wanneer je merkt dat je bijvoorbeeld ‘raar’ reageert op iets, vraag jezelf dan: “Waarom doe ik dit?”, en zie wat er naar boven komt drijven als reden.

Wanneer je moeite hebt om jezelf te concentreren op iets, stel jezelf dan eens de vraag: “Waarom ben ik mezelf aan het afleiden?”

Stel geen verwachtingen aan hoe je je zult voelen als je een bepaald iets hebt losgelaten. In het begin kun je het misschien niet helemaal plaatsen. Voelt het verdorie ontzettend goed, maar daarna lijkt het alsof eigenlijk niets veranderd is. Blijf gewoon lekker doorgaan. Dingen beginnen op hun plaats te vallen. Alles begint in positieve zin bij elkaar op te tellen, en dat is wanneer het ontzettend leuk begint te worden.

Zo, dit wilde ik ontzettend graag met je delen om je min of meer klaar te stomen om snel en moeiteloos los te laten. Op dit moment heb je alles dat je nodig hebt om de reis die je bent begonnen verder voort te zetten.

Ik hoop echt dat je gaat loslaten, en dat je deze methode in je dagelijks leven gaat gebruiken. Als je een gedachte of gevoel loslaat zal dit ook een positief effect hebben op andere gedachtes en gevoelens.

In de eerste plaats help je hier jezelf mee, maar door jezelf te helpen help je ook de mensen om je heen – je kinderen, je ouders, je partner, de mensen van wie je houdt, de mensen die je tegenkomt op straat en zelfs je “vijanden.” Je helpt deze wereld door jezelf te helpen. Leuke bijkomstigheid, toch?

Anderen kunnen je innerlijke rust voelen, ze zien je ogen helder staan en bemerken hoe je in staat bent om meer en meer bewust vol van alles te kunnen genieten.

Heel veel plezier, heel veel succes en geniet ervan, want alles dat je loslaat is blijvend en met alles wat je loslaat geef jij jezelf een natuurlijke vorm van vrijheid terug. Je zit lekkerder in je vel en bent in staat om veel makkelijker je doelen te realiseren.

    Comment Section

    0 reacties op “Loslaten! (deel 3)

    Plaats een reactie


    *