Een makkelijke loslaatmethode leren?
Direct Toegang
X
Een makkelijke loslaatmethode leren?
50% Complete
Doe mee, test de loslaatmethode uit en ervaar de positieve resultaten!

Page content

Loslaten! (deel 2)

Deze gedachtes en gevoelens kleuren jouw kijk op de wereld, je geluk, je rust – jouw vermogen om te kunnen zijn.

Word dus niet chagrijnig als je dus weer helemaal opgaat in gedachten. Dat heb je je hele leven al gedaan. Er is een verandering aan het plaatsvinden die nu ook zichtbaar wordt voor jezelf en anderen. Je gaat direct de vruchten plukken van elke seconde dat je loslaat.

In het begin is het mogelijk dat je heel enthousiast aan de slag gaat en maar blijft loslaten, maar het vergeet in je dagelijkse bezigheden. Wees niet ongerust dat is normaal. Er is een grote positieve verandering in je leven aan het plaatsvinden. Je gaat van het allemaal opslaan in die bovenkamer in het verleden naar dingen nu gewoon zo laten zijn en die bovenkamer beetje bij beetje leeg te maken.

Als dat enthousiasme wat minder wordt, wil je misschien wel loslaten maar komt het er niet van. Misschien ben je wel even ontmoedigd omdat je wel wilt maar het niet doet. Ook nu weer, maakt niet uit. Het is allemaal vrij normaal.

Onze gemoedstoestand gaat op en neer in golven. Soms is de golf aan de bovenkant en voelen we onszelf lekkerder dan wanneer de golf de onderkant aanraakt, en je misschien niet zoveel puf hebt of gewoon chagrijnig denkt te zijn.

Onthoud om het gewoon zo leuk mogelijk voor jezelf te houden; geniet van het moment zoveel je kunt. Jij laat die golf weer omhoog gaan als je dat wilt.

Als je bijvoorbeeld gefrustreerd bent en je blijft erin hangen, zal het tot uiting komen in je dagelijkse activiteiten en je kijk op alles. Dit sla je weer op en neem je mee in je toekomstige kijk op dingen. Je bent dus eigenlijk altijd onbewust bevooroordeeld.

Als je loslaat, stop je ermee je dingen aan te trekken.

Beetje bij beetje zullen dingen die jijzelf aantrok in het verleden je niet meer van slag maken. Dat is loslaten.

Als iets je niet meer raakt is er dus een hele brok aan gedachten losgelaten door jou. Jij hebt dat gedaan. Als je het één keer kunt kun je het zo vaak doen als je wilt.

Heb geduld. Als je een gedachte loslaat boek je vooruitgang. Als je veel gedachtes loslaat maak je grote sprongen voorwaarts. Je hoeft niet te begrijpen wat je denkt; dat is het leuke ervan.

Verwacht niet dat als je loslaat, dingen op een bepaalde manier zullen gebeuren en verwacht niets over hoe jij je zult voelen als je dit of dat hebt losgelaten. Als je iets verwacht op een bepaalde manier, gebruik je je geest en zit je er altijd naast. Een natuurlijk gevoel is honderden of duizenden keren sterker dan wat je zult verwachten in gedachten.

Focus gewoon op het loslaten.

Er is geen bepaald ritueel om los te laten. Het is gewoon bewust worden van die gedachtes die jij om wat voor reden in die bovenkamer hebt opgeslagen, die voor een bepaalde weerstand zorgen waardoor jij niet het leven leidt dat je graag wilt, maar waarvan je weet dat het mogelijk is.

Sommige personen vinden het fijn om op een bepaalde visuele manier los te laten. Voor mij persoonlijk, wanneer er iets boven kwam drijven, liet ik het gewoon los omdat ik het wilde. Ik blies de weerstand uit m’n lichaam door rustig helemaal uit te ademen.

Ik was ook vaak aan het lachen, omdat ik voor mezelf zag hoe moeilijk ik het allemaal voor mezelf maakte. Hoe ik mezelf gewoon pijn aan het doen was – en daardoor ook anderen. Ik had dan gewoon een binnenpretje want het was toch wel een beetje gênant hoe ik mezelf bleef overtuigen van bepaalde dingen.

Het binnenpretje was dan eigenlijk meer dat gevoel van verlichting, wetende dat je het losliet.

Anderen vinden het misschien makkelijk om dat gevoel van spanning te voelen en het te zien als een touw dat strak vast gestrikt is, en waar je aan de twee uiteindes trekt en de knoop/strik valt uit elkaar waardoor de spanning wegvalt.

Misschien pak je dat gevoel gewoon denkbeeldig vast, stopt het in een doos, doet de doos dicht en gooit de doos weg.
Of zie je denkbeeldig in gedachte een deur in de verte waar dat gevoel door weg wordt gezogen.

Er zijn zoveel manieren waarop je het kunt visualiseren als je dat prettiger vind.

Doe wat je zelf het prettigst vind. Pin jezelf niet vast op een bepaald visueel ritueel. Het belangrijkste is het willen loslaten. Een bepaald ritueel of iets visualiseren kan het makkelijker voor je maken, misschien vooral in het begin.

Soms kom je ook met geweldige redenen om NIET los te laten. Dat is ook oké. Weet dat wanneer je niet wilt loslaten, je het dus wilt vasthouden. Het is dus nooit een kwestie van niet kunnen, maar van het niet willen op dit moment.

Laat het gewoon lekker zo zijn. Je bent tot niets verplicht. Misschien laat je het een tijd later los. Dan komt die gedachte weer naar boven, en ben je er dan wel klaar mee, laat je het los. Of misschien nog steeds niet.

Ondertussen heb je dan al vele andere gedachtes losgelaten en wordt zo’n gedachte die je niet wilde loslaten zwakker. Je gaat er ook anders naar kijken. Je bent mentaal weer zoveel sterker geworden doordat je afstand hebt gedaan van datgene waarmee jij jezelf eerst zwakker liet voelen.

Doordat je demotivatie, weerstand, negatieve zelfpraat, negatieve overtuigingen loslaat leid jij jezelf naar een gelukkiger, liefdevoller, gezelliger, gezonder, succesvoller leven waarin verlangens makkelijk gerealiseerd zullen worden.

Sta er open voor. Doe het één keer en blijf het doen.

Misschien dagelijks voor het slapengaan. Dat je de dag de revue laat passeren en de negatieve dingen loslaat zodat je rustiger slaapt, wat weer een positief effect zal hebben op de volgende dag.

Het is een positief spiraal waarin jij nu verkeert. Dag na dag word je meer effectief, creatief, en wordt alles dat je doet meer en meer moeiteloos om te doen.

Zet lekker door en blijf met jezelf aan de slag. Je hebt in het verleden veel werk verricht door het allemaal maar op te slaan, zodat jij jezelf nu loopt te vervelen zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Nu kost het weer tijd en inspanning om deze dingen weer los te laten.

Weet wel dat opslaan meer tijd kost dan loslaten. Des te meer je het doet, des te makkelijker het gaat en des te makkelijker het gaat, des te meer je het doet. Een geweldig positieve opwaartse spiraal waar jij je dan in bevindt. Positieve resultaten gaan zich vermenigvuldigen door de tijd heen.

Waarom dan dat loslaten?

Je hebt een geest. Je geest is een verzameling van zelf opgeslagen gedachtes en emotionele gevoelens.

We zijn ervan gaan houden om te denken. Daarom houden we ook zo van onze eigen geest. We hebben één geest die onderverdeeld is in twee delen, een bewust en een onbewust gedeelte. Maar het is dus één groot geheel. Een grote modderpoel of één grote brei.

De meeste van je gedachtes zitten in het onbewuste gedeelte. Ook al heb je dat nu niet in de gaten, je gedachtes in je onderbewustzijn zijn net zo actief als je bewuste gedachtes de hele dag door. Je bewuste gedachte zijn gewoon de gedachtes waarvan jij je op dit moment bewust bent. Datgene waar jij je op dit moment van bewust bent is maar het topje van de ijsberg.

Laten we eens een klein testje doen. Wat heb je gisteren gegeten tijdens de lunch? Het antwoord dat jij nu geeft is een gedachte.

Een halve minuut geleden was die gedachte nog onbewust zonder dat je het zelf in de gaten had. Nu heb jij jezelf bewust gemaakt van die gedachte omdat je dat wilde.

Een bewuste gedachte is een gedachte die jij bewust voor het eerst hebt, of een onbewuste actieve gedachte die je bewust hebt gemaakt.

Je staat er nooit bij stil dat dit gaande is en je hebt er geen idee van welke honderdduizenden of zelfs miljoenen gedachtes op dit moment actief zijn in je onderbewustzijn.

Al die gedachtes tezamen bepalen jouw gemoedstoestand. Als je wist welke, zou je direct die gedachtes die je ellende en verdriet brengen loslaten.

Dat is het lastige. Om de kwaliteit van je leven te verbeteren is het dus belangrijk om gedachtes van het onbewuste naar het bewuste te halen om ze dan los te laten. Dit is de weerstand – de blokkades – in jouw leven die jouw ervan weerhouden om gelukkig te zijn, om lekker in je vel te zitten, zonder reden.

Je hebt deze gedachtes op de automatische piloot gezet in je onderbewustzijn.

Dan hoef je er lekker niet naar te kijken. Deze zijn zo actief als maar zijn kan, en laten je doen en voelen zoals je doet.

Alle gedachtes zijn met elkaar verbonden. Je hebt ook altijd een reden waarom je dingen doet, denkt of voelt. Je bent altijd je eigen ego aan het beschermen.

In het dagelijks leven hebben personen altijd redenen waarom ze doen wat ze doen, waarmee ze zich verdedigen tegenover anderen.

Het leuke is dat je dit niet alleen naar anderen toe doet, maar je bent ook hardop dingen aan het bevestigen voor jezelf, dat het duidelijk is voor jezelf. Je hebt redenen gecreëerd waarmee het voor jou goed is om te denken zoals je denkt.

We gaan nu een tweede test doen. Pak even een timer en stel hem in op twee minuten. Je gaat nu twee minuten stoppen met lezen. Je gaat even relaxen. Doe je ogen zo meteen dicht, ontspan door rustig in en uit te ademen en neem de gedachtes waar die van alle kanten in sneltreinvaart je bewustzijn binnen komen denderen en hoe één gedachte naar een andere leidt.

Ga niet lopen oordelen, observeer gewoon voor de komende twee minuten. Nou, doe je ogen maar dicht, haal drie keer rustig adem en start de timer. Spreek je zo weer……

Zo daar ben je weer. Ongelofelijk toch, hoeveel gedachtes er zijn. Twee minuten lijkt misschien lang. Veel personen zijn verbaasd hoe ongelofelijk veel gedachtes er de revue passeren, en hoe ze met elkaar verbonden zijn. Als je de eerste en laatste gedachte is langs elkaar zou leggen zul je je misschien afvragen hoe je in godsnaam bij de een kunt beginnen om dan bij de andere te eindigen.

Zo zit het allemaal verbonden met elkaar.

Als het dus zo druk in je hoofd is in twee minuten kun je nagaan hoe druk het op een hele dag is. Geen wonder dat je al die nachtrust nodig hebt. Het grootste deel van de dag ben je afgeleid door je dagelijkse bezigheden, maar zijn die gedachtes zeer zeker aanwezig en actief en beïnvloeden die bezigheden.

De afzonderlijke dingen die ervoor kunnen zorgen dat we even kunnen ontspannen noemen we hobby’s.

Als je nu de twee-minutentest weer zou doen, zouden allerlei andere gedachtes de revue passeren. Je ziet weer een nieuw topje van de ijsberg. Jij bent de denker.

Zijn er dan echt heel veel gedachtes onbewust actief?

Jouw geest is een verzameling van gedachtes. Het is geen kant en klaar samengesteld pakketje dat je een keer bij de AH hebt gekocht. Je hele leven ben jij je geest aan het vullen met van alles, en ben je er zelf in gaan geloven dat dat is die je bent.

Wanneer je dat gaat loslaten, wordt je lichaam veel meer relaxed omdat je veel meer rust in je hoofd creëert en spanning loslaat.

    Comment Section

    0 reacties op “Loslaten! (deel 2)

    Plaats een reactie


    *